Dzień: 22 lutego 2020

Dieta po porodzie. Jedz naturalnie i z głową

Czas po porodzie jest chwilą, gdy kobieta może pozwolić sobie na znacznie więcej niż miało to miejsce w trakcie ciąży. Nie powinna jednak zapominać o diecie opartej na racjonalnym żywieniu, nawet gdy na świecie pojawiło się już jej dziecko. W końcu karmiąc piersią nadal przekazuje składniki odżywcze potrzebne dla prawidłowego rozwoju malucha.

Dieta po porodzie – jak i ile jeść?

W codziennych posiłkach powinny znaleźć się produkty zbożowe, ryby czy chude mięso. Ponadto wskazane jest, żeby wypijać około 2,5 litrów niegazowanej wody mineralnej oraz herbat ziołowych. Dieta po porodzie matki karmiącej musi być zbilansowana. Dzięki temu kobieta nie tylko szybciej dojdzie do siebie w przypadku ciąży problematycznych, ale również przekaże dziecku znacznie bogatsze zasoby składników odżywczych.

Dieta musi składać się z około pięciu posiłków dziennie i być urozmaicona. W wielu przypadkach kobiety wracają do sposobu żywienia sprzed ciąży. Należy pamiętać jednak, że dieta po porodzie musi być lekkostrawna. Inna może źle oddziaływać na noworodka.

Źródłem energii powinny być węglowodany złożone, stanowiące 45-60% dziennego zapotrzebowania. Kolejne 15-25% należałoby pozyskać z białka, a maksymalnie 30% z tłuszczów. Dodatkowo należy zadbać, by każdego dnia w posiłkach pojawiła się odpowiednia ilość witamin i minerałów. Każdy niedobór może być szkodliwy zarówno dla kobiety, jak i dziecka. Często gdy brakuje możliwości pozyskania ich wystarczającej ilości z codziennych posiłków, zalecane jest wspomaganie się suplementami i preparatami. Ich zastosowanie należy stosować po konsultacji z lekarzem.

Dieta po porodzie – produkty

Każdego dnia kobieta karmiąca powinna zapewnić sobie przynajmniej 8-9 porcji produktów takich jak:

  • kasza (np. jaglana, gryczana);
  • płatki owsiane;
  • pełnoziarniste pieczywo;
  • brązowy ryż.

Źródłem białka powinny być:

  • chude mięso (jak drób bez skóry);
  • jaja.

Do prawidłowego rozwoju i pracy mózgu dziecka niezbędne są kwasy tłuszczowe omega-3. Można je znaleźć w rybach morskich.

Dieta po porodzie powinna zawierać również warzywa i owoce. Powinno się ograniczyć produkty ciężkostrawne, jak:

  • fasola;
  • grzyby;
  • kapusta;
  • groch.

Warto jednak wprowadzić każdego dnia około 5 porcji mleka i jego pochodnych. Można spożyć na przykład:

  • sery twarogowe;
  • jogurty.

Nie należy zapominać o wypijaniu przynajmniej 2,5 litra płynów. Dobrym pomysłem jest spożywanie:

  • niegazowanej wody mineralnej;
  • herbaty ziołowe;
  • herbaty owocowe:
  • soki owocowo-warzywne;
  • kompoty.

Dieta po porodzie jest kwestią mocno indywidualną. Jeśli kobieta nie jest pewna, czy dany produkt może być spożywany, warto udać się na konsultację z lekarzem prowadzącym. Może okazać się, że nie wskazane jest choćby picie mleka ze względu na nietolerancję laktozy. Każde niepożądane objawy należy jak najszybciej skonsultować. Trzeba pamiętać, że w grę wchodzi zdrowie dwóch osób.

Background obraz autorstwa freepic.diller - www.freepik.com