Dzień: 2 lutego 2020

Jak się odżywiać po przyjściu dziecka na świat?

Ciąża to bardzo burzliwy okres zarówno pod względem hormonalnym, jak i anatomicznym. Przez całe dziewięć miesięcy, ciało kobiety ulega zmianom – powiększenie piersi, gromadzenie wody w organizmie i rozciągnięcie skóry brzucha. Odżywianie odgrywa ogromną rolę w rozwoju płodu. Na talerzach ciężarnych kobiet nie ma miejsca na frytki, ociekające tłuszczem, czy kurczaki z pobliskiego KFC. Kiedy dziecko przychodzi na świat, mama zadaje sobie pytanie – i co teraz?

Czy mogę wrócić do starych nawyków? Wypić lampkę wina do kolacji, wyjść do baru lub zapalić papierosa?

Odżywianie po porodzie

Dieta powinna być nie tylko racjonalna, ale i urozmaicona. Nie wolno zapominać o spożywaniu produktów pełnoziarnistych, będących źródłem błonnika. Szczególnie gdy kobieta karmi piersią powinna pamiętać, że jej organizm potrzebuje większej ilości płynów, tj. woda niegazowana i zielona herbata.

Wskazane jest spożywanie odpowiedniej ilości kasz, chudego mięsa oraz ryb morskich.

Regularność posiłków

Sztywne zasady, głoszące o pięciu posiłkach dziennie, co trzy godziny, zostawmy nastolatkom, pragnącym schudnąć. Kobiety po ciąży powinny kierować się przede wszystkim rozsądkiem. Każdy organizm jest inny i nie ma sztywnego jadłospisu, który można podyktować. Wiele zależy od wzrostu, wagi, samopoczucia świeżo upieczonej mamy.

Dieta po porodzie nie powinna być ciężkostrawna. I nie chodzi o to aby całkowicie unikać produktów smażonych. Należy wystrzegać się produktów przetworzonych, zawierających konserwanty i sztuczne barwniki. Podczas karmienia piersią, alkohol całkowicie odpada.

Najważniejsze produkty

Wciąż tylko mowa o chudym mięsie i kaszy. Pieczywo pełnoziarniste również wchodzi świeżo upieczonym mamom bokiem. No i te warzywa… Jeżeli nie masz uczulenia, Twój jadłospis może składać się zarówno z nabiału, jak i wołowiny. Zamiast kaszy, ugotuj na obiad ziemniaki lub zrób spaghetti. Podczas smażenia nie musisz zalewać patelni połową butelki oleju.

W dobie patelni teflonowych nic Ci się nie przypali. Produkty pełnoziarniste są ważne, ponieważ zapobiegają zaparciom, które często występują po porodzie. Szczególnie polecamy płatki owsiane, ryż brązowy oraz otręby żytnie. Oprócz błonnika zwierają cenne składniki, odgrywające ogromną rolę w powrocie do formy.

Czego unikać?


Powód, dla którego należy unikać alkoholu i produktów przetworzonych, każdy zna. Wiele osób jednak nie spożywa cytrusów, orzechów, truskawek, a nawet jaj w obawie przed wystąpieniem alergii u dziecka.  Z badań naukowych wynika, że wystrzeganie się wspomnianych produktów nie zmniejszy ryzyka pojawienia się u noworodka uczulenia.

Zamiast zastanawiać się, co wolno, czego nie wolno, polecamy słuchać własnego ciała. Organizm najlepiej poprowadzi Cię przez cały okres karmienia piersią.

Food obraz autorstwa freepic.diller - www.freepik.com